پیمان اکبری؛ کامران نظری؛ سمیه محمدیار
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه اخلاق کار اسلامی و رفتار شهروندی سازمانی بر قابلیت اشتراک دانش است.روششناسی پژوهش: روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری این پژوهش تعداد 380 نفر از کارکنان دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه را شامل میشود که با استفاده از فرمول کوکران 191 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه اخلاق کار اسلامی و رفتار شهروندی سازمانی بر قابلیت اشتراک دانش است.روششناسی پژوهش: روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری این پژوهش تعداد 380 نفر از کارکنان دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه را شامل میشود که با استفاده از فرمول کوکران 191 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است. روایی پرسشنامه به تأیید چند تن از استادان دانشگاه رسید و پایایی آن با آلفای کرونباخ برای اخلاق کار اسلامی، رفتارهای شهروندی سازمانی و قابلیت اشتراک دانش کارکنان به ترتیب (81/0، 78/0 و 75/0) است.یافتهها: نتایج حاصل از رگرسیون خطی و گامبهگام در سطح 95% نشان داد که اخلاق کار اسلامی با متغیرهای رفتار شهروندی سازمانی (666/0)، قابلیت اشتراک دانش (557/0) و رفتار شهروندی سازمانی با قابلیت اشتراک دانش (677/0) رابطه مثبت و معنیداری دارد. از سوی دیگر، نتایج بررسیها نشان داد که رفتار شهروندی سازمانی در رابطه با اخلاق کار اسلامی و قابلیت اشتراک دانش دارای نقش میانجی (717/0) است.بحث و نتیجهگیری: در این پژوهش، جهت آزمون مدل مفهومی پژوهش از مدل معادلات ساختاری استفاده شد که نتایج حاکی از برازش (044/0 = RMSEA و 94/0=CFI) مطلوب مدل بود و به همین دلیل بهعنوان مدل تجربی ارایه شده است. لذا دانشگاه مربوطه میتواند برای افزایش رفتارهای قابلیت دانش به نقش اخلاق کار اسلامی و رفتار شهروندی سازمانی توجه شایانی داشته باشد.